Mipro Oy toimittaa ulkolaiteohjainjärjestelmän (OCS) Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle ERTMS/ETCS rataosalle (EKA), Lielahti-Rauma/Pori-välille, osana Suomen rautateiden modernisointia. Digirata-hankkeen myötä Suomen junaliikenteen kulunvalvontajärjestelmä uudistuu entistä turvallisemmaksi. Tässä projektissa Suomi toimii eurooppalaisena edelläkävijänä, hyödyntäen korkeimman turvallisuustason teknologiaa ja EULYNX-standardin mukaisia ratkaisuja.
Mipro on valittu ulkolaiteohjaimien toimittajaksi Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle (EKA). Hankekokonaisuus koskee Digiradan EKA-rataosan Lielahti-Rauma/Pori-väliä. Työt ovat käynnistyneet täsmennys- ja suunnitteluvaiheella.
Hankkeen kilpailutus alkoi talvella 2024 ja eteni neuvottelumenettelyn ja tarjousten jättämisen kautta sopimukseen. Sopimus allekirjoitettiin lokakuussa 2024, ja projekti aloitettiin heti sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Projekti jatkuu kevääseen 2027 saakka.
Digirata-hanke modernisoi Suomen junaliikenteen kuluvalvontajärjestelmän, parantaen sen turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Digirata-hanke yhdistää Suomen rautatiet entistä tiiviimmin Euroopan verkostoon noudattamalla EU-standardeja ja ottamalla käyttöön eurooppalaisen kulunvalvontajärjestelmän (European Train Control System, ETCS). Hanke hyödyntää uusinta radioverkkoteknologiaa ja kyberturvallisuusratkaisuja, edistäen samalla suomalaista innovaatiokykyä myös kansainvälisesti.
“Olemme Digirata-hankkeessa uuden äärellä, sillä ensimmäistä kertaa Suomen historiassa asetinlaite on hajotettu niin sanotusti kahteen eri osaan. Jo aiemmin Digirata allekirjoitti hankintasopimuksen keskitetyn turvalaitejärjestelmän toimittamisesta Siemensin kanssa ja nyt allekirjoitimme sopimuksen ulkolaiteohjaimien toimittamisesta kotimaisen Mipron kanssa. Tämä on Euroopan laajuisesti erittäin merkittävä asia, sillä eri laitetoimittajien ansiosta voimme ensimmäisenä Euroopassa koeponnistaa EULYNX-rajapinnan toimivuuden ja saada tärkeitä oppeja EKA-radalta Digirata-hankkeen toteutusvaiheeseen. Odotamme yhteistyötä Mipron kanssa suurella innolla”, kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta.
”Miprolle ulkolaiteohjainhankinta on erittäin tärkeä ja olemme iloisia, että saamme olla mukana Digirata-hankkeen ensimmäisessä vaiheessa EKA-rataosuudella. Tämä on tärkeä etappi Miprolle, sillä teemme ensimmäisenä Euroopassa EULYNX-rajapintaan pohjautuvan ulkolaiteohjaimen, joka on avoimen rajapinnan tie kohti eurooppalaista junien kulunvalvontaa, ETCS-arkkitehtuuria”, sanoo Mipron liiketoimintajohtaja Jari Pylvänen.
Junien ulkolaiteohjainjärjestelmä eli Object Controller System (OCS) ohjaa rautatieturvajärjestelmän ulkolaitteita, kuten vaihteita ja raideopastimia, sekä tunnistaa junan akselinlaskentajärjestelmällä. OCS toimii ikään kuin linkkinä keskitetyn turvalaitejärjestelmän (CSS) ja raiteilla sijaitsevien laitteiden välillä. Järjestelmässä käytetään korkeimman turvallisuustason (SIL4) tekniikkaa ja uusia eurooppalaisen EULYNX-standardin mukaisia ratkaisuja.
“Mipro on ylpeä voidessaan olla edelläkävijä ja tarjota EKA-rataan maailmanluokan ratkaisuja, jotka auttavat Digirataa saavuttamaan tavoitteensa nopeasti kehittyvässä teknologiaympäristössä. Mipron uuden sukupolven ulkolaiteohjaimet toteuttavat EULYNX BL4R2-standardin määrittelyt sisältäen IEC62443:n mukaisen kyberturvaratkaisun. Tämän ansiosta voidaan hallita ulkoisen vaikuttamisen riskit muuttuvassa maailmantilanteessa. Samalla järjestelmä tarjoaa kattavan etädiagnostiikka ja -hallintamahdollisuuden mikä osaltaan lisää järjestelmän käytettävyyttä ja helpottaa ylläpitoa”, sanoo teknologiajohtaja Kari Haapala.
Lue lisää: https://digirata.fi/
Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, Fintraffic Raide Oy, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt.
Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Lisätietoja:
MIPRO OY
Business Unit Director, Rail
Jari Pylvänen
+358405332535
jari.pylvanen@mipro.fi
MIPRO OY
Teknologiajohtaja
Kari Haapala
+358405066495
kari.haapala@mipro.fi
VÄYLÄVIRASTO
Projektipäällikkö
Juha Lehtola
+358295343892
juha.lehtola@vayla.fi