Mipro Oy valittu toimittamaan kauko-ohjausjärjestelmä Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosuudelle

Mipro Oy toimittaa kauko-ohjausjärjestelmän (CTC) Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle ERTMS/ETCS rataosalle (EKA), Lielahti-Rauma/Pori-välille. Sopimus allekirjoitettiin yhdessä Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Digirata-hankkeen tarkoituksena on yhdistää junien kulunvalvonta vastaamaan EU:n yhteisiä rautatieliikenteen vaatimuksia.

Mipro on valittu kauko-ohjausjärjestelmän (Centralised Traffic Control, CTC) toimittajaksi Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle (EKA). Projekti koskee Digiradan EKA-rataosan Lielahti-Rauma/Pori-väliä. Kauko-ohjausjärjestelmällä hallinnoidaan ja ohjataan rataosan raideliikennettä. Järjestelmä on tarkoitus suunnitella, valmistaa ja ottaa testaus- ja tuotannolliseen käyttöön vuosien 2025–2027 aikana.  

”Uusi kauko-ohjausjärjestelmä on meille merkittävä askel kohti niin suomalaista kuin eurooppalaistakin rautatiejärjestelmän tulevaisuutta. On etuoikeus saada toimia tulevaisuuden kehityksen eturintamassa, ja odotan innolla, että pääsemme hyödyntämään EKA CTC:n tarjoamia mahdollisuuksia entistä laadukkaamman palvelun tuottamiseksi rautateiden asiakkaille”, kertoo Fintraffic Raide Oy:n raideliikenteenohjauksen projektipäällikkö Jenni Petrelius. 

Digirata-hanke uudistaa Suomen junaliikenteen kulunvalvontajärjestelmän, tehden siitä turvallisemman, tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän. Noudattamalla EU-standardeja ja ottamalla käyttöön eurooppalaisen kulunvalvontajärjestelmän (European Train Control System, ETCS), hanke liittää Suomen rautatieverkoston entistä tiiviimmin osaksi Eurooppaa. Projekti hyödyntää kehittynyttä radioverkkoteknologiaa ja kyberturvallisuusratkaisuja, samalla vahvistaen suomalaista innovaatio-osaamista myös kansainvälisillä markkinoilla. 

”Digirata tuo laajan teknologisen uudistuksen koko rautateille, ja kauko-ohjauksen hankinnan myötä rakennamme ensimmäiselle kaupalliselle rataosuudelle liikenteenohjauksen peruskyvykkyydet. Olemme tehneet jo aiemmin menestyksekästä yhteistyötä Mipron kanssa liikenteenohjauksen ja -hallinnan kehittämisessä. Odotan innolla, että voimme yhdessä kehittää tulevaisuuden ratkaisuja EKA-rataosalle. Viemme Suomea kohti turvallisempaa, kustannustehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä”, toteaa Digiradan johtaja Jari Pylvänäinen. 

Kauko-ohjausjärjestelmäprojekti tullaan toteuttamaan tiiviissä yhteistyössä Digiradan turvalaitejärjestelmäprojektin (Centralised Safety System, CSS) ja ulkolaiteohjainprojektin (Object Controller System, OCS) kanssa. Aikaisemmin Mipro valittiin EKA-hankkeen ulkolaiteohjainprojektin toimittajaksi.  

”Miprolle tämä Digiradan ensimmäisen EKA-rataosan kauko-ohjausjärjestelmän toteutus on merkittävä askel osana ERTMS-järjestelmän käyttöönottoa Suomessa. EKA CTC-järjestelmä tulee ohjaamaan kaikkia keskitetyn turvalaitejärjestelmän toiminnallisuuksia sekä näyttämään kaikki siitä tulevat ilmaisut. Mipro on valittu toteuttamaan myös EKA-rataosan ulkolaiteohjainjärjestelmä, jolla ohjataan ja hallitaan kaikkia rataosan turvalaite-elementtejä. Kotimaisena yrityksenä olemme erittäin ylpeitä voidessamme toteuttaa näin merkittävää rautatieliikenteenohjauksen ja -hallinnan modernisointia maassamme” sanoo Mipron liiketoimintajohtaja Jari Pylvänen.  

Kauko-ohjausjärjestelmän avulla valvotaan ja ohjataan EKA-radan liikennettä keskitetysti. Järjestelmä mahdollistaa Eurooppalaisen ETCS-kulunvalvonnan mukaiset ilmaisut ja se myös hallitsee kaikki ETCS:ään kuuluvat toiminnallisuudet, kuten tilapäiset nopeusrajoitukset (TSR), työalueet ja monet muut ETCS ominaisuudet.  Järjestelmään kuuluu myös optiona junien automaattinen operointi-toiminnaalisuuden radanvarsijärjestelmän osuus (ATO-TS). Tilaaja päättää ATO-option käyttämisestä myöhemmin.

Mipron järjestelmä perustuu yli 20 vuoden kokemukseen liikenteenohjauksesta ja tarjoaa yhteistyössä liikenteenohjaajien kanssa kehitetyn edistyksellisen käyttöliittymäkokemuksen. Mipro toteuttaa myös kauko-ohjausjärjestelmän yllä- ja kunnossapidon, tukipalvelut, sekä järjestelmän jatkokehityksen ja elinkaarenhallinnan.  

Lue lisää: https://digirata.fi/

Jari Pylvänäinen (Digirata/Fintraffic), Tom Lille (Mipro), Sanna Järvenpää (Fintraffic), Jenni Petrelius (Fintraffic), Jari Pylvänen (Mipro) ja Kari Haapala (Mipro)

Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, Fintraffic Raide Oy, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt. 

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. 


Lisätietoja:

MIPRO OY

Business Unit Director, Rail

Jari Pylvänen

+358405332535

jari.pylvanen@mipro.fi

FINTRAFFIC RAIDE OY

Johtaja, Digirata

Jari Pylvänäinen

jari.pylvanainen@fintraffic.fi

FINTRAFFIC RAIDE OY

Raideliikenteenohjauksen projektipäällikkö

Jenni Petrelius

jenni.petrelius@fintraffic.fi