Perehdytys on kulmakivi uuden työntekijän tai uusiin tehtäviin talon sisällä siirtyvän työntekijän sopeutumisessa. Jokainen työntekijä käy läpi perehdytyksen ja moni työntekijä pääsee perehdyttämään uusia tai työtehtäviään vaihtavia työntekijöitä jossakin vaiheessa työuraansa. Asiantuntijaorganisaatioissa perehdytyksen rooli on suuri, sillä usein tärkeät tiedot ja opit siirtyvät organisaatiossa eteenpäin nimenomaan ammatillisen perehtymisen kautta.
Perehdytys voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen. Ensimmäisenä osa-alueena voidaan pitää perusperehdytystä, joka pitää sisällään muun muassa työpaikan toimintaan ja pelisääntöihin liittyvän perehdytyksen, kaikille tehtäville yhteisten työkalujen käytön opastuksen ja työsuhteeseen liittyvien asioiden, kuten loma-aikojen ja työsuhde-etujen läpikäynnin.
Perehdytyksen toisena osa-alueena voidaan pitää ammatillista perehdytystä. Se pitää sisällään työtehtäväkohtaisiin työkaluihin ja järjestelmiin tutustumisen ja käytön opettelun sekä perehdytyksen varsinaisiin työtehtäviin. Erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa ammatillisen perehdytyksen rooli on suuri eikä sitä voi rajata tietylle ajanjaksolle, vaan työhön perehtymistä tapahtuu koko työuran ajan. Pitkien työurien aikana työntekijät pääsevät osaksi erilaisia projekteja, jotka vaativat mukautuvaa ja kehittyvää osaamista.
Miprolla on tiedostettu, kuinka suuressa roolissa ammatillinen perehdytys todellisuudessa on. Ammatillinen perehdytys nojaa tällä hetkellä tiiminvetäjien ja esihenkilöiden sekä tiimeissä työskentelevien henkilöiden antamaan opastukseen ja ohjaukseen. Mentori-aktorioppiminen tulee jatkossakin olemaan merkittävä osa ammatillista perehdytystä, mutta perehdytyksen onnistumiseen vaikuttaa tällaisessa toimintamallissa liian paljon perehdyttäjän ja koko tiimin tilanne. Projektityössä työkuorma vaihtelee suuresti nopeallakin aikataululla, eikä uusien työntekijöiden saapumista aina voi ajoittaa kiireettömimmille ajanjaksoille, jolloin perehdytykseen olisi enemmän aikaa ja resursseja.
Ammatillinen perehdytys on otettu nyt kehitystyön alle. Työn lopputuloksena on oppimismoduuleista koostuva koulutuspolku tehtävänimikkeille. Moduuleista tiiminvetäjät ja esihenkilöt voivat valita uudelle tai tehtävää vaihtavalle työntekijälle sopivimmat, joista työntekijä saa työhönsä tarvittavat alkutiedot. Tällaisella toimintamallilla ja yhteisillä ohjeilla ammatillisesta perusperehdytyksestä saadaan sujuva ja yhdenmukainen; sellainen, jossa jokainen uusi työntekijä saa samat alkutiedot työn tekemiselle ja työkalujen käytölle.
Nimikekohtaiset oppimispolut tullaan toteuttamaan MyInsight oppimisalustalle, joka kuuluu osaksi Mipron MyAcademy perhettä. MyAcademy on räätälöity kokonaisuus koulutuksia, valmennuksia, webinaareja ja verkkokursseja Mipron henkilöstön tarpeeseen. MyAcademy varmistaa Mipron strategian toteutumisen Talent-näkökulmasta ja kartuttaa henkilöstön osaamispääomaa. MyInsight tarjoaa käyttäjäystävällisen alustan kokonaisvaltaiseen osaamiseen kehittämiseen verkossa.
![](https://mipro.fi/wp-content/uploads/2025/01/MYInsight-1024x1002.png)
![](https://mipro.fi/wp-content/uploads/2025/01/myinsight-page-1024x819.jpg)
kirjoittaja
![](https://mipro.fi/wp-content/uploads/2025/01/kirjoittajatarinan-foto-768x1024.jpg)
Sonja Vuorisalmi
Suunnitteluinsinööri
Olen Sonja, työskentelen Miprolla käyttöliittymätiimissä suunnitteluinsinöörinä ja opiskelen kolmatta vuotta sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa. Kirjoitan tällä hetkellä opinnäytetyötäni Miprolle, aiheena ammatillisen perehdytysprosessin kehittäminen ja koulutusrakenteiden suunnittelu.