Face-to-face messujen merkitys rautatiealalla vuonna 2022: InnoTrans

COVID-19:n iskemisen jälkeen monet yritykset joutuivat siirtymään face-to-face tapaamisista loputtomiin virtuaalisiin kokouksiin. Kalenterit täyttyivät Teams-palavereilla ja Zoom-kokouksilla, samaan aikaan kun yritimme navigoida uudessa etätyöskentelyarjessa. Sama ilmiö tapahtui messuille; matkustusrajoitukset estivät ihmisten kokoontumisen suuriin ryhmiin. Yritykset pakotettiin luoviin ratkaisuihin, joka aloitti virtuaalisten messujen trendin.

Nyt kun maailma on pikkuhiljaa siirtymässä takaisin pandemiaa edeltävään elämään, ovatko virtuaaliset messut tulleet jäädäkseen vai haluammeko edelleen tavata asiakkaamme ja partnerimme kasvokkain?

Maailman suurin rautatiealan messu, InnoTrans, järjestetään joka toinen vuosi Berliinissä, Saksassa. Vuonna 2018 – edellisen kerran, kun messut järjestettiinMesse Berlinin 42 hallia ja yli 200 000 neliömetriä, isännöi yli 3000 näytteilleasettajaa jopa 60 maasta. Viikon aikana yli 150 000 ihmistä osallistui seminaareihin, tuotelanseerauksiin ja tuotenäyttelyihin Vuoden 2020 messujen peruunnuttua lopulta kokonaan, tunnelma oli korkealla, kun vuoden 2022 messut olivat vihdoin kulman takana. Yhteistyökumppanit ja asiakkaat olivat innokkaita sopimaan tapaamisia sekä tietämään, mitä uutta yritykset aikovat esitellä. Saatat kysyä, miksi näitä lanseerauksia ja tapaamisia ei voida pitää virtuaalisesti; miksi matkustaa tapaamaan asiakkaitasi, kun voisit vain soittaa heille? Mikä todella on ihmisten kasvokkain tapaamisen merkitys liiketoiminnassa?

Teknologiassa – olipa sen ala mikä tahansa – into perustuu kaikenlaisiin vempaimiin. Olivatpa ne fyysisiä laitteita tai ohjelmistoja, teknologian tarkoituksena on soveltaa tieteellistä tietoa käytännön tarkoituksiin; kuten rautatieteollisuudessa. Alalla, jossa 95 % asiantuntijoista on insinöörejä, ostopäätöstä ei tehdä tunteella hienon PowerPoint-esityksen perusteella; he haluavat nähdä ratkaisujen fyysisiä elementtejä, käytössä olevia ohjelmistoja ja kuinka niitä heille esitellään. Messut tarjoavat asiakkaille myös mahdollisuuden jutella myös muiden yhteisöjen kanssa, jotka mahdollisesti etsivät vastaavia ratkaisuja. Tehtävämme palveluntarjoajana on haastaa myös asiakkaita ymmärtämään ratkaisuja ja heidän todelliset tarpeet paremmin nyt, huomenna ja tulevaisuudessa.

slide
slide
slide
slide
slide
slide
slide
slide


Messut tarjoavat mahdollisuuden tavata saman intohimon ja taustan omaavien ammattilaisten kanssa jakaa tietoa toimialan välillä, ymmärtää sitä ja olla aidosti yhteydessä asiakkaisiin. Kasvokkaiset suhteet vahvistavat pitkäaikaisia asiakassuhteita sekä kehittävät vahvoja kumppanuuksia – unohtamatta mahdollisuutta ymmärtää kilpailijoita paremmin. Rautatiealalla mitään ei tehdä yksin. Projekteihin tarvitaan satojen, kymmenissä yrityksissä työskentelevien, ihmisten asiantuntemusta. Turvallisten ja tehokkaiden ratkaisujen tekemiseksi on välttämätöntä ylläpitää vuoropuhelua ja haastaa toisiaan kehittämään entistä parempia ratkaisuja.

On selvää, että messut ovat myös suuri markkinointiinvestointi yrityksille. Pelkkä osallistumismaksu kansainvälisille messuille voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Selkeä päämäärä, mitattavissa olevat ja konkreettiset tavoitteet tekevät kuitenkin messumarkkinointiin sijoitetun pääoman todellisen tuoton näkyväksi. Jotta voit luoda tavoitteita, sinun on tunnettava liiketoimintasi ja markkinat; se tarkoittaa pitkäjänteistä työtä, suunnittelua ja lujaa tiimityötä sekä markkinointi- että myyntitiimiltä. Ja työ ei varmasti lopu ovien sulkeutumiseen viimeisen messupäivän jälkeen – päinvastoin – siitä työ alkaa.

Kaksi viikkoa InnoTransin jälkeen saan edelleen kumppaneilta ja asiakkailta viestejä, joissa kiitetään tapahtumasta. InnoTrans -osastostamme muodostui kohtauspaikka monille suomalaisille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, ja olemme niin iloisia siitä! Oli hienoa nähdä niin paljon innostuneita ihmisiä verkostoitumassa ja jakamassa ajatuksia alan tulevaisuudesta. Tapasimme satoja ihmisiä, sovimme tärkeitä askeleita asiakassuhteissamme ja rakensimme uusia kumppanuuksia yritysten kanssa, jotka vievät meidät seuraavalle tasolle.

En voisi kuvitellakaan parempaa tulosta viikolle, kuin tämä.


Lue lisää

InnoTrans 2022 nettisivu

Lue lisää


Kirjoittaja

Tiia Veistämö

Markkinointipäällikkö

Tiia on jo yli 10 vuoden ajan työskennellyt hallinnon, viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä, joista 7 vuotta teknologialan yrityksissä Suomessa ja Euroopassa. Miprolla Tiia vastaa tällä hetkellä markkinoinnin sekä brändimielikuvan suunnittelusta ja kehittämisestä sekä tuottaa sisältöä eri markkinointikanaviin.