Mipro Oy uudisti Kuopion ratapihan turvalaitejärjestelmä vastaamaan nykypäivän liikenteen ja turvallisuuden vaatimuksia. Valmistunut hanke tuo mukanaan ETCS-valmiin asetinlaitejärjestelmän, joka parantaa liikenteen sujuvuutta ja ohjauksen hallittavuutta.
Kuopion ratapihan uusi turvalaitejärjestelmä on valmistunut. Vuonna 2022 Väylävirasto valitsi Mipro Oy:n toimittamaan Kuopion ratapihan uuden turvalaitejärjestelmän avoimen hankintamenettelyn tuloksena. Nyt päätökseen saatettu hanke sisältää uuden ETCS-valmiin asetinlaitejärjestelmän, joka mahdollistaa muun muassa opastimien ja vaihteiden keskitetyn ja paikallisen ohjauksen.
Ratapihan modernisointi tuli ajankohtaiseksi aiempien kapasiteetti- ja kunto-ongelmien vuoksi. Ongelmia aiheuttivat muun muassa riittämättömät raidemäärät, vanhentuneet turvalaitteet ja puutteet vaihteiden keskityksessä. Lisäksi matkustajaratapihan seisonta- ja huoltoraiteet eivät enää vastanneet kasvaneita tarpeita.
Vuoden 2024 aikana urakka eteni vauhdikkaasti, ja järjestelmä otettiin käyttöön suunnitellusti elokuussa. Käyttöönoton yhteydessä turvalaitejärjestelmä luovutettiin kaupalliselle liikenteelle, minkä jälkeen käynnistyi koekäyttöjakso, jossa järjestelmän toimintaa seurataan yhdessä tilaajan kanssa. Koekäytön aikana tehdään Väyläviraston kanssa suunniteltuja ja sovittuja muutoksia turvalaitejärjestelmään, ja viimeisin niistä toteutettiin maaliskuussa 2025. Tällä hetkellä kaikki suunnitellut toimenpiteet on tehty ja järjestelmä on lopullisessa muodossaan. Virallinen urakan vastaanotto tapahtuu onnistuneen koekäyttöjakson jälkeen tilaajan toimesta.
”Turvalaitejärjestelmän uusimista koskevat ja suunnitellut toimenpiteet on nyt tehty. Uusi järjestelmä on lopullisessa muodossaan ja palvelee liikenteen sujuvuutta pitkän aikaa”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Jouni Vauhkonen.
Kuopion ratapihan uusi ETCS-valmis turvalaitejärjestelmä sisältää keskitetyn ja paikallisen ohjauksen lisäksi liittymän keskitettyyn Ebiloop -junankulunvalvontajärjestelmään (JKV) sekä liityntärajapinnan radiosuojastuskeskukseen (Radio Block Centre, RBC). Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa ETCS-standardin mukaisen kulunvalvontajärjestelmän käyttöönoton Kuopiossa. Modernisoitu asetinlaite varmistaa liikennöinnin turvallisuuden ratapihalla. Se on suunniteltu pitkän elinkaaren periaatteella käyttäen helposti saatavilla olevia komponentteja, mikä mahdollistaa järjestelmän kehittämisen ja modernisoinnin kustannustehokkaasti myös tulevaisuudessa.
“Urakan aikana toteutuksen yhteydessä havaittiin tarpeellisia muutoksia lähtötilanteen mukaisiin suunnitelmiin. Muutokset suunniteltiin ja toteutettiin pääosin urakan edetessä ja ensimmäiseen käyttöönotettuun järjestelmäversioon. Projekti eteni sujuvasti ja erittäin hyvässä yhteisymmärryksessä toimittajan, Väyläviraston ja eri sidosryhmien kanssa”, sanoo Mipron projektipäällikkö Petri Pyykkönen.
“Kuopion ratapihan turvalaiteurakkaprojekti vietiin läpi tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa ja projekti oli hieno onnistuminen pitkään jatkuneen kumppanuuden jatkoksi. Yhteinen tekeminen on jatkunut tämän jälkeen mm. Digiradan Lielahti-Rauma/Pori rataosan ulkolaiteohjainprojektissa”, kertoo Mipron Väyläviraston asiakkuuspäällikkö Aki Luostarinen.
Katso video projektista:
Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, Fintraffic Raide Oy, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt.
lisätietoja:
MIPRO OY
Aki Luostarinen
Asiakkuuspäällikkö
aki.luostarinen@mipro.fi
+358447491241
MIPRO OY
Petri Pyykkönen
Projektipäällikkö
petri.pyykkonen@mipro.fi
+358447491269
MIPRO OY
Jouni Vauhkonen
Projektipäällikkö
jouni.vauhkonen@vayla.fi