Mipro Oy toimittaa ATO-testijärjestelmän Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosuudelle

Mipro Oy toimittaa junien automaattiajo-toiminnallisuuden radanvarsijärjestelmän (ATO-TS) Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle Lielahti-Rauma/Pori. ATO-radanvarsijärjestelmä rakennetaan ATO-järjestelmän testaamista varten. Hankinta on optio aiemmin allekirjoitettuun Digiradan kauko-ohjausjärjestelmän (EKA CTC) sopimukseen.

Mipro on valittu toimittamaan junien automaattiajo-toiminnallisuuden radanvarsijärjestelmän (Automatic Train Operation, ATO-TS) Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle (EKA). ATO-radanvarsijärjestelmä toteutetaan tukemaan ATO-järjestelmän testausta. Tämä hankinta on jatkoa Mipro Oy:n ja Fintraffic Raide Oy:n väliselle toimitussopimukselle Digiradan ensimmäisen kaupallisen rataosan kauko-ohjausjärjestelmän (Centralised Traffic Control, CTC) toimittamisesta.

Digirata-hanke uudistaa Suomen junaliikenteen kulunvalvontajärjestelmän, tuoden mukanaan lisää turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Ottaessaan käyttöön eurooppalaisen kulunvalvontajärjestelmän (European Train Control System, ETCS) ja noudattaessaan EU-standardeja, hanke tiivistää Suomen rautatieverkoston kytköksiä Euroopan laajempaan liikennejärjestelmään. Modernin radioverkkoteknologian ja huippuluokan kyberturvallisuusratkaisujen avulla Digirata-hanke edistää myös suomalaista osaamista kansainvälisillä markkinoilla.

”Junien automaattinen ohjaaminen on yksi tavoite Fintrafficin tulevissa liikenteenhallintajärjestelmissä silloin, kun junakalusto sen mahdollistaa. Tämän option myötä Fintrafficilla on hyvä mahdollisuus oppia ja päästä testaamaan automaattiajoa testijunilla, jotta voimme kerätä kokemukset järjestelmän hyödyntämisestä ennen sen laajempaa toteuttamista ja käyttöönottoa kaupalliseen liikenteeseen”, kertoo Fintraffic Raide Oy:n sovelluspäällikkö Teemu Sirkiä.

”ATO-projektissa tulemme Fintraffic Raide Oy:n kanssa kasvattamaan kotimaista osaamista koskien junien automaattista ajamista ja ohjausta. ATO-projektin opit ovat hyödyksi Digiradan myöhemmissä toteutusvaiheissa”, sanoo Mipro Oy:n asiakkuuspäällikkö Tom Lille.

ATO –toiminnallisuudella tilaaja pystyy testaamaan junien puoliautomaattiajoa tasolla 2 (GoA 2). Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa veturinkuljettaja vastaa junan ovien sulkemisesta ja liikkeellelähdöstä asemalta, mutta ATO-järjestelmä optimoi junan nopeuden liikkeelle lähdön jälkeen erityyppisissä liikennetilanteissa. Tällä saavutetaan monia etuja, kuten liikenteen täsmällisyyden, energiankulutuksen, kaluston kulumisen, ylläpidon ja matkustajamukavuuden kannalta.

”Olemme erittäin iloisia voidessamme toimittaa ja testata ATO-toiminnallisuuden Suomen ensimmäiselle kaupalliselle ETCS-rataosalle, yhdessä Digiradan tiimin kanssa. ATO-toiminnallisuuden myötä Miprolle syntyy merkittävä uusi tuotealue, jossa hyödynnämme Mipron pitkäaikaista osaamista junien liikenteenohjauksen teknologiassa, ja jota voimme hyödyntää markkinoilla laajemmin ETCS-järjestelmien yleistyessä. Täyteen automaattiajoon on vielä matkaa, mutta jo puoliautomaattisella toiminnallisuudella voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä, esimerkiksi energiatehokkuuden osalta”, toteaa Mipro Oy:n teknologiajohtaja Kari Haapala.


Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, Fintraffic Raide Oy, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt. 

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. 


lisätietoja:

MIPRO OY

Kari Haapala

Teknologiajohtaja

kari.haapala@mipro.fi

+358405066495

MIPRO OY

Tom Lille

Asiakkuuspäällikkö

tom.lille@mipro.fi

+358505664089

FINTRAFFIC RAIDE OY

Teemu Sirkiä

Sovelluspäällikkö

teemu.sirkia@fintraffic.fi