Mipro toimitti onnistuneesti Lääne-Harju turvalaiteprojektin Virossa

Mipro on onnistuneesti toimittanut mittavan Lääne-Harju -projektin Virossa. Tämä on tärkeä virstanpylväs Viron rautateiden modernisoinnissa. Viron rautatiet, AS Eesti Raudtee (EVR,) otti virallisesti käyttöön raideliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän (CTC) 4. joulukuuta 2023, päättäen laajan monivuotisen projektin.  

Mipron toimittama räätälöity avaimet käteen -projekti Lääne-Harjun rataosuudella alkoi 29. kesäkuuta 2018 käsittäen useita merkittäviä osa-alueita:  

  • Kokonaisvaltainen turvalaitesuunnittelu, mukaanlukien junien läpimeno- ja jarrutusaikojen laskenta, joiden avulla optimoitiin Viron vilkkaimman rataosuuden kapasiteettia.   
  • Uuden automaattisen suojastusjärjestelmän toteuttaminen nelisuuntaisilla opastimilla, mahdollistaen odotusaikojen lyhentämisen ja tiheämmät junien vuorovälit. 
  • Kaapelireittien suunnittelu ja rakentaminen yli 80 ratakilometrin matkalta. 
  • Asetinlaitteen sekä automaattisen suojastusjärjestelmän ohjelmistosuunnittelu sekä äänitaajuusraidevirtapiirien ja ALSN- teknologiaan perustuvan junankulunvalvontajärjestelmän integrointi.  
  • Asiakkaan muotoilukieleen perustuvat modulaariset rakennukset liikenteenohjausjärjestelmille. 
  • Rajapinnat olemassa oleviin rele- sekä tietokonepohjaisiin asetinlaitteisiin.  
  • 20 tasoristeyksen automaatiosuunnittelu, mukaan lukien käyttöolosuhdelaskelmat. 
  • Tasoristeyslaitteistojen asennus ja integrointi liikenteenohjausjärjestelmään. 
  • Toiminnallisen turvallisuuden SIL-4- ja AsBo- todistusten hankinta toteutetuille järjestelmille. 
  • Liikenteenohjausjärjestelmän (TMS) ja kauko-ohjausjärjestelmän (CTC) toteutus paikan päällä ilman junaliikenteen keskeytystä. 
  • Asiakkaan henkilökunnan koulutukset uuden järjestelmän käyttöön. 

Projektin aikana kohdattiin useita haasteita, jotka vaikuttivat projektin sujuvuuteen. Samanaikaisesti jatkunut raiteiden uudelleenrakennus, jatkuva rautatieliikenne linjalla sekä ulkoiset geopoliittiset tapahtumat, kuten COVID-19-pandemia ja Venäjän toimet Ukrainassa, uhkasivat projektin onnistumista ja aikatauluja. Näistä huolimatta Mipro ja Mipro Eesti onnistuivat toimittamaan projektin kokonaisuudessaan. Kiitos kuuluukin koko Mipron tiimille sekä kumppaneillemme, jotka osallistuivat Lääne-Harju -projektin toteuttamiseen. 

”Lääne-Harjun rautatien kehitysprojektin pääasiallinen tavoite oli lännen rautateiden, Tallinn–Keila–Paldiski, Klooga–Kloogaranna ja Keila–Riisipere–Turba, uudelleenrakentaminen rautatien kapasiteetin lisäämiseksi, turvallisuustason nostamiseksi sekä rautatien hallinnan, toiminnan ja käytön tehostamiseksi. Olemme saavutetusta tavoitteesta iloisia, huolimatta koetuista ongelmista ja haasteista. Arvostamme Mipron ammattimaista asennetta, jossa erimielisyyksien ratkaiseminen ei häirinnyt työn etenemistä.”, kommentoi AS Eesti Raudteen hallituksen jäsen ja tekninen johtaja Arvo Smiltinš

Mipro Eestin maajohtaja Margus Tali kommentoi saavutusta: ”Lääne-Harjun projekti oli erityisen haastava, sillä työtä tehtiin jatkuvan raideliikenteen ja raiteiden uudelleenrakentamisen keskellä. Mipron tiimin, arvokkaiden kumppaneidemme ja asiakkaan tiimin sitoutuminen ja omistautuminen olivat ratkaisevassa asemassa näiden haasteiden voittamisessa. Olemme kiitollisia heidän tuestaan ja odotamme innolla yhteistyön jatkumista nykyisissä ja tulevissa kansainvälisissä projekteissa, niin Virossa kuin muuallakin.” 


Lue lisää

Lisää videoita projektista:

Drone video of Lääne-Harju project

Commissioning Estonia’s biggest railway station Balti jaam


Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Väylävirasto, HKL ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt.