
Keskitetty tietokonepohjainen liikenteenohjausjärjestelmä
Liikenteenohjausjärjestelmä
Mipron modulaarinen ja joustava liikenteenohjausjärjestelmä varmistaa luotettavan ja tehokkaan rataliikenteen kaikissa tilanteissa. Järjestelmä integroituu saumattomasti erityyppisiin asetinlaitejärjestelmiin ja tarjoaa yhtenäisen käyttöympäristön, tiedonsiirtoyhteydet ja rajapinnat niiden ohjaukseen.
DYNAAMINEN OHJAUSYMPÄRISTÖ JA AUTOMATIIKKA TEHOSTAVAT KÄYTTÄJIEN TYÖTÄ
Liikenteenohjaajien on työssään hallittava entistä suurempia tietomääriä: hallittavat ohjausalueet ovat kasvaneet resurssien käytön tehostuessa ja liikenteenohjauskeskusten keskittyessä. Liikenteenohjaajien työ vaatii myös jatkuvaa yhteydenpitoa radan kunnossapitoon, junan kuljettajiin ja vaihtotyöhenkilöstöön. Valtavasta tietomäärästä liikenteenohjaajan on pystyttävä välittömästi havaitsemaan poikkeavat tilanteet ja tapahtumat ja reagoitava niihin nopeasti. Mipron liikenteenohjausjärjestelmä ottaa liikenteenohjaajien työn haasteet huomioon; se on nimenomaan suunniteltu yhteistyössä käyttäjien kanssa.
OMINAISUUDET
Modulaarinen järjestelmärakenne
Helposti integroitava ja mukautuva
Korkea käytettävyys ja jatkuva järjestelmäkehitys
Helppokäyttöisyys
Yhtenäiset, käyttäjäystävälliset toiminnot

MIPRON RATKAISUT VOI INTEGROIDA MUIDEN TOIMIJOIDEN JÄRJESTELMIIN.
MODULAARINEN JÄRJESTELMÄRAKENNE
Joustavan, modulaarisen järjestelmärakenteen ansiosta Mipron liikenteenohjausjärjestelmä soveltuu pieniin ja suuriin asennuksiin – yksittäisestä työasemasta ohjauskeskukseen. Järjestelmän voi rakentaa vaiheittain ja sen kokoa ja ominaisuuksia voi laajentaa missä tahansa elinkaaren vaiheessa.
HELPOSTI INTEGROITAVA JA MUKAUTUVA
Järjestelmä liittyy saumattomasti olemassa oleviin järjestelmiin, prosesseihin ja laitteisiin. Se hyödyntää vakiotiedonsiirtoverkkoja tiedonhakuun ja välittämiseen ja integroituu saumattomasti eri tekniikoilla toteutettuihin asetinlaitejärjestelmiin.
KORKEA KÄYTETTÄVYYS JA JATKUVA JÄRJESTELMÄKEHITYS
Mipron liikenteenohjausjärjestelmä muodostuu käytössä koetelluista komponenteista ja ohjelmistoista, mikä takaa jatkuvan ja kustannustehokkaan järjestelmäkehityksen.
KESKITETTY, HAJAUTETTU TAI PAIKALLINEN OHJAUS
Joustavan järjestelmärakenteen ansiosta sitä voidaan operoida keskitetysti yhdestä liikenteenohjauskeskuksesta tai hajautetusti etäohjauspisteiden kautta. Etäohjauspisteet voivat sijaita maantieteellisesti hyvinkin laajalla alueella.
SELKEÄ JA KÄYTTÄJÄYSTÄVÄLLINEN LIIKENTEEN VISUALISOINTI
Järjestelmää voidaan operoida yhtenäisen käyttöliittymän kautta asetinlaitejärjestelmästä riippumatta. Käyttöliittymä sisältää useita näyttötasoja, yksityiskohtaisesta käyttäjän näkymästä raideverkoston tilannetta kuvaaviin yleisnäkymiin.
Käyttäjäkokemus
automatiikka
simulaattori
LÄNSI-SUOMEN KAUKO-OHJAUKSEN MODERNISOINTI, 2014-2019
TAKO-ohjausjärjestelmän toiminta-alueella on valvottavia ja ohjattavia elementtejä runsaat 10 000 kappaletta: muun muassa 1900 opastinta ja 1250 vaihdetta. Ratakilometrejä alueella on noin 1400.
