Mipro Oy ja Liikennevirasto ovat sopineet Kotkan ratapihan turvalaitejärjestelmän uusimisesta. Hanke kattaa Kotkan liikennepaikan osat Hovinsaari, Tavara, Asema ja Satama, joiden ohjaukseen Mipro toimittaa uuden asetinlaitejärjestelmän sekä turvalaitteet aina ohjauspisteestä ratalaitteisiin.
Hanke käynnistyy alkukesästä ja valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Ratapihahankkeen kokonaiskustannusarvio on 12 M€, josta Mipron turvalaitesopimuksen arvo on 3,1 M€.
Kotkan ratapihan turvalaitteet ovat osa korjausvelkahanketta ja sen ns. lisärahoituskohde. Mipron ja Liikenneviraston aikaisempi sopimus kattaa Niiralan, Kotkan Kotolahti-Mussalon ja Vainikkalan ratapihojen turvalaitteiden uusimisen. Ensimmäinen näistä rautateiden turvalaitehankkeeseen kuuluvista ratapihoista otettiin käyttöön joulukuun alussa 2017, Kotolahti-Mussalon ja Vainikkalan ratapihat otetaan käyttöön kuluvan vuoden aikana.
”Hankkeiden tavoitteena on tehostaa liikennöintiä ja parantaa turvallisuutta. Meille on tärkeää, että voimme olla mukana jatkamassa Itä-Suomen ratapihojen modernisointia ja kehittämässä Suomen raideliikennettä kokonaisuudessaan”, toteaa Suvi Hyyryläinen, Mipron projektitoimintojen johtaja.
Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa 22.2.2018 Liikenneviraston yksikön päällikkö Maria Torttila ja Mipro Oy:n toimitusjohtaja Juha Nurmi.
Katso myös Liikenneviraston sivut
Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla, muun muassa Itä-Euroopassa ja Lähi-idässä. Yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi Liikennevirasto, HKL ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt.
Mipron tavoitteena on olla turvallisuuteen liittyvien järjestelmien ja palveluitten luotettavin ja tunnetuin asiantuntijayritys. Mipro tavoittelee merkittävää liikevaihdon kasvua lähivuosina.