Mikkelin Vesilaitoksen Metsä-Sairilan uusi jätevedenpuhdistamo on yksi maailman moderneimpia. MBR-, eli kalvobioreaktoriteknologiaan perustuva puhdistamo rakennettiin kallion sisään. Näin pystyttiin minimoimaan ympäristölle aiheutuvat mahdolliset haitat ja samanaikaisesti mahdollistettiin prosessille ja huollolle hyvät olosuhteet. Puhdistamon prosessiautomaatio ja –instrumentointiprojekti aloitettiin kesällä 2019 ja laitos otettiin käyttöön toukokuussa 2021. Mipron MISONET-automaatiojärjestelmän toimituskokonaisuuteen jätevedenpuhdistamon lisäksi kuului myös Kenkäveronniemen tulopumppaamo ja Salosaaren mittausasema.
Euroopan unionin rautatievirasto, ERA, on Euroopan unionin virasto, jonka tehtävänä on edistää Euroopan rautatiejärjestelmien yhtenäistämistä. Yksi ERA:n tärkeimpiä tavoitteita on rautatieturvallisuuden parantaminen sekä turvallisuuskulttuurin kehittäminen; ERA:n järjestämät seminaarit ja workshopit luovat kattavan yleiskatsauksen mihin suuntaan Euroopan rautatieturvallisuutta ollaan kehittämässä ja miten myös suomalaiset yritykset voivat olla kehityksessä mukana.
Helsingin metrossa tehdään vuosittain lähes 100 miljoonaa matkaa. Keskimäärin 270 000 matkustajaa luottaa päivittäin Mipron toimittamien järjestelmien täsmällisyyteen sekä turvallisuuteen.
Mipro aloittaa 1.2.2022 yhteistyössä Saranen Consulting Oy:n, ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa rekrytoivan koulutusohjelman, ”Mipro Akatemia”.
Mipron artikkeli Signal + Draht -lehdessä 11/2021: Implementing modern IT requirements in Traffic Management System products
Päästöttömään CO2-vapaaseen sähköön vaihtaminen on konkreettinen teko, joka tukee ilmastotavoitteita. Energiayhteistyössä Lumme Energian kanssa Mipro Oy:n pääkonttorille Mikkeliin toimitettava vihreä sähkö on alkuperävarmennettua pohjoismaista vesisähköä.
Mipro on valittu avoimessa kilpailutuksessa Väyläviraston Joensuun ratapihan parannushankkeen turvalaitteiden uudistajaksi. Urakan sopimushinta on 7,4 miljoonaa euroa. Turvalaitteiden uusimisurakka sisältää muun muassa ratapihan asetinlaitteen vaihdon uuteen. Työt alkavat vielä tämän vuoden puolella ja valmista on vuoden 2023 lopulla.
Fintraffic Raide Oy ja Mipro Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen liikenteenohjausjärjestelmien ylläpito- ja tukipalveluiden tuottamisesta.
Mipron Corporate Responsibility -yritysvastuuraportissa kuvaamme, miten olemme käytännön tasolla integroineet Global Compact -ohjelman ja sen periaatteet liiketoimintastrategiaamme, yrityskulttuuriimme sekä päivittäiseen toimintaamme.
Tärkein Mipron lupauksista on toimittaa turvallisia järjestelmiä sekä rautatieliikenteeseen että vesi- ja energiateollisuuden käyttöön. Toiminnallinen turvallisuus on osa kokonaisturvallisuutta ja se riippuu järjestelmän, laitteen tai ohjelmiston oikeasta toiminnasta.
Mipro Oy:n liiketoimintayksiköissä on tehty seuraavat, voimaan astuneet nimitykset.
Mipron vuosi 2021 alkoi työntäyteisesti, kun DNV teki määräaikaisarviointimme 12-15.1.2021. Normaalisti kolmipäiväinen määräaikaisarviointi päätettiin tänä vuonna pitää nelipäiväisenä, sillä olemme vuoden aikana tehneet merkittäviä päivityksiä toimintajärjestelmäämme. Tämä yksi ylimääräinen päivä oli siis pyhitetty täysin uuden toimintajärjestelmän läpikäyntiä varten.
Mipron artikkeli Signal + Draht -lehdessä 9/2020: Situational Awareness for Efficient Railway Operations
Mipron toimittamat Helsingin metron asetinlaite ja ATS ovat läpäisseet käyttöönoton jälkeisen käytettävyyden seurantajakson ja saaneet Tilaajalta lopullisen hyväksynnän. Nyt annettu lopullinen hyväksyntä koskee niin sanottua kantametron osuutta.
Mipro on onnistuneesti uudistanut Kotkan ratapihan olemassa olevan turvalaitejärjestelmän. Projekti, joka alkoi vuonna 2018, saatiin päätökseen marraskuussa 2020 ja kattoi kokonaisuudessaan Hovinsaaren sekä Aseman liikennepaikkojen modernisoinnin.